Що таке краудфандінг

Термін краудфандінг (crowdfunding) можна перевести, як «суспільне фінансування» (crowd – натовп, funding – фінансування). Ті, хто активно користується ЮТуб, напевно, чули про «донати» (добровільні пожертвування стримеру) – це і є краудфандінг, але, в набагато менших розмірах.

Рух краудфандінга зародився в Інтернеті в кінці нульових – початку десятих років. Мета краудфандінга – збір добровільних пожертвувань на реалізацію тієї чи іншої ідеї. Суть роботи краудфандінга гранично проста. Комусь приходить цікава ідея, на реалізацію якої у автора немає необхідної суми коштів. Реципієнт ділиться своєю ідеєю на краудфандінговому майданчику, публікує свій бізнес-план, за допомогою якого намагається залучити інвесторів (донорів). Якщо автору проекту пощастить, він може зібрати необхідну суму коштів і спробувати реалізувати на практиці задумане.

Як скласти бізнес-план

Після того, як у автора ідеї дозрів в голові план, він повинен викласти його на папері, провести повну калькуляцію, визначити кінцеву суму, необхідну для реалізації своїх задумів. Готовий бізенс-план публікується на одному з краундфандінгових сайтів. Автор ідеї домовляється про умови, на яких проводиться фінансування. Це можуть бути безоплатні пожертвування, часткове фінансування від майбутнього прибутку, нематеріальні види подяки.

Опублікований бізнес-план не повинен порушувати законів тієї країни, де буде реалізовуватися план. Всі грошові транзакції знаходяться у відкритому доступі, зібрані гроші можуть бути використані тільки за цільовим призначенням.

Всі краудфандінгові проекти можна розділити на два види: комерційні і не комерційні. Фінансування комерційних проектів, як правило, проводиться через венчурні інвестиції. Некомерційні проекти апріорі не мають на увазі будь-яких повернень поступили коштів. Як правило, автори некомерційних проектів «розплачуються» зі своїми донорами рекламною продукцією.

Види краундфандінгового фінансування

  • Пан або пропав – якщо у відведений період потрібна сума на проект не була зібрана, гроші що надійшли, повертаються донорам.
  • Класичний варіант має на увазі перерахування всієї зібраної суми автору проекту, за вирахуванням комісії майданчика, незалежно від зібраної суми.
  • Постійне фінансування здійснюється на всьому протязі реалізації проекту, і припиняється лише після того, як проект   буде реалізований або закритий.
  • Рубікон – автор ідеї отримує гроші після того, як на проект надійде певний відсоток від усієї суми.
  • Аукціон – автор ідеї виставляє її на продаж, яка проводиться за правилами аукціону, інвестори пропонують свою ціну.

Краудфандінгові майданчики

Найвідоміші світові краудфандінгові майданчики – Kikstarter і IndieGoGo, через які здійснюється фінансування численних проектів. Комісія на цих майданчиках становить 5% від зібраної суми.

В Україні працюють два майданчики – Спільнокошт (комісія 10%) працює з соціальними проектами; Na starte (комісія 8%) в основному працює з комерційними проектами.

Назад