Як і навіщо вести особистий бюджет: поради з легкої економії та планування

Чи знаєте ви, скільки витратили протягом минулого місяця? А скільки витрачатимете протягом наступного? Чи вдається вам відкладати на відпочинок чи бажані технічні новинки – або ж гроші у гаманці завжди закінчуються непередбачувано? Може, ви завжди хотіли спробувати вести бюджет, та вас лякає необхідність занотовувати кожен свій крок?

 

Ми дамо кілька простих порад, як вести особистий бюджет так, щоб перестати жити від зарплати до зарплати та при цьому не “возитися” із купою папірців та чеків. 

 

Для початку розглянемо основні аргументи на користь ведення особистого бюджету:

  • ви завжди контролюєте ситуацію, тому моменту, коли гроші закінчилися, а от необхідні покупки чи виплати – ще ні, не виникне;
  • можливість заощаджувати: зменшення витрат звільняє кошти, які ви зможете відкладати. Окрім того, ви знатимете, скільки саме заощадили кожного місяця, і зможете прогнозувати великі покупки;
  • впевненість у завтрашньому дні;
  • бюджет як інструмент планування: ставте собі фінансові цілі та добивайтеся них за допомогою ведення бюджету.

Що робити для успішного ведення бюджету

Ось кілька простих  кроків, як розпочати вести особистий бюджет.

 

  1. Планування. Перше, що треба зробити — це визначити суму своїх доходів. Після цього треба розрахувати суму своїх обов’язкових витрат. Сюди входять плата за житло та комунальні послуги, витрати на їжу, ліки, необхідний сезонний одяг, транспорт та все, без чого ви точно не можете прожити.
  2. Система 50-30-20. Суть цієї системи полягає в тому, що 50% доходу має йти на необхідні витрати, 30% — на емоційні (розваги, шопінг тощо), а 20% – на заощадження чи виплату боргу, якщо він є. Такий розподіл дозволить зібрати чималу суму навіть за короткий час.
  3. Список покупок. Така проста річ, як список покупок, може вберегти ваш гаманець від незапланованих витрат, бо саме супермаркет – місце, де люди роблять найбільшу кількість імпульсивних покупок. Щоб цього не сталося, вдома, у спокійній обстановці, складайте список того, що потрібно придбати, відштовхуючись від продуктів в холодильнику та страв, які готуватимете. 
  4. Фінансові цілі. Ви маєте поставити собі мету, а може навіть кілька: що ви хочете придбати чи зробити на заощаджені кошти та яка сума для цього необхідна. 
  5. “Подушка безпеки”. Заведіть подушку безпеки – вона допоможе вам в екстрених ситуаціях, наприклад, якщо раптово захворіє один із членів сім’ї або один із подружжя втратить роботу. Нехай це буде, скажімо, ваш спільний двомісячний оклад.
  6. Скоротіть витрати сім’ї. Після 2-3 місяців обліку витрат у вас почне вимальовуватись картина, на що ви витрачаєте ваші кошти. Проаналізуйте структуру витрат і подумайте, які витрати сімейних грошей можна скоротити, а на що можна витратити більше.
  7. Важливі навіть найменші витрати. Варто звернути особливу увагу на облік невеликих витрат. Великі витрати запам’ятати нескладно. А ось дрібні, швидше за все, ви забуватимете часто. Саме ці дрібні витрати, наприкінці місяця становлять ті самі 10-30%, які витікають через “дірки” ваших кишень.

 

Як та де планувати бюджет

Планувати треба так, як зручно. Можна завести спеціальний блокнот, де прописувати все вручну. Зробити таблицю у Word чи Excel або ж використовувати онлайн-ресурси чи безкоштовні мобільні застосунки. Найголовніше — зробити це корисною щоденною звичкою. Тільки стабільність допоможе досягти результату.

Назад